Search This Blog

Thursday 20 September 2012

Keunikan Serama Rinting -

Salam serama ....

Sekarang merupakan musim paling mencabar dalam berserama ... siang hari panas terik , malam hari plak hujan beserta angin ... byk ayam2 kesejukan dan sakit --- klau di seramatelipot saya akan pastikan semua yg di bawah wajib ada :-

1 - daging madu jeruk ( suapkan ke bapak2 pembaka ) .
2 - ubat2an ( tetra clore , ubat cacing , minyak ikan, air merah champion  )
3 - kandang berlampu 25-40 watt 8 petak untuk kuarantin ayam2 yg flu / kesejukan )
4 - kanvas untuk menutup seluruh reban .

beginilah view reban serama telipot :-)
reban sedikit tidak terurus kerana ayam yg terlalu byk dan masa yg saya ada semakin sedikit kerana byk menguruskan hal2 perniagaan . Anda boleh tgk sendiri apabila VTEC sekarang dah bersekedudukan dengan 30 induk2 -- hahaha -

Kita tinggal VTEC dengan induk2nya ... dgr cerita rinting dah BOB dua kali di Bon melaka ... saya sendiri pun dah tgk video ayam tu ... mmg giler dan ayam yg sgt cantik ...tahniah kepada tuannya .... berjaya mengangkat rinting setaraf dengan serama kuning , ara , pinang masak yg sebelum ini slalu meraih BOB ... tahniah lagi sekali ... di telipot saya ada jg breeding rinting ... tp belum keluar lagi cutting yg saya idamkan ... belum ada rezeki dan perlu usaha lagi untuk penambahbaikan dalam breeding serama rinting ... kat bawah nie rinting yg saya breed ...

 betina rinting ada 4 ekor je .... masih byk perlu di upgrade - pada sesiapa yg berminat dgn rinting nie bolehla call saya .. untuk wat baka ... try breed rinting plak untuk 2013 .... ST cuma simpan bapak dia untuk cuba acuan lain ... semoga 2013 ST dapat ape yg di hajati -- ape2 call 0169803217 lan . .

2 comments:

  1. salam,
    gapo fungsi daging jeruk madu tu??
    harap ST dpt kongsi..
    TQ

    ReplyDelete
  2. boleh upload video st?

    ReplyDelete